Yksinyrittäjän avustuksen hakeminen
Avustus on tarkoitettu yritysmuodosta ja rahoitustavasta riippumatta yrittäjälle, joka harjoittaa yksin taloudellista toimintaa, on päätoiminen yrittäjä tai ammatinharjoittaja, jolla ei ole palveluksessaan palkattua työvoimaa.
Kyseessä on toimintatuki varsinaisesta elinkeinonharjoittamisesta johtuvien menojen kattamiseen. Tuki on määräaikainen ja voimassa vain pandemiasta johtuvan akuutin maksuvalmiuskriisin hoitamiseksi.
Huomaathan:
- että tukea haetaan yrityksen kotikunnasta
- että hakemusta ei ole mahdollista tallentaa kesken täyttämisen, joten kaikki vaaditut liitteet kannattaa hakea valmiiksi saatavillesi ennen hakemuksen täytön aloittamista.
- Alta voit katsoa ohjevideon hakulomakkeen täyttämisestä:

MITÄ TARVITSET HAKUA VARTEN?
Hakemuksen yhteydessä sinun täytyy tehdä lyhyt selvitys yrityksesi taloudellisesta tilasta ennen 31.12.2019 sekä nyt alkuvuonna 2020.
Hakulomakkeeseen täytetään seuraavat tiedot:
- Hakijan perustiedot
- Toiminnan kuvaus
- Aiemmin saadut de minimis -tuet kuluvan vuoden ja kahden edellisen verovuoden aikana (mikäli yritys on saanut tukea)
- Suunnitelma toiminnan vakauttamiseksi (miten avustus tullaan käyttämään)
Hakemukseen mukaan liitettävät asiakirjat:
- Tilinpäätös 2019 / viimeisin tilinpäätös tai veroilmoitus 2019 / viimeisin veroilmoitus
- Jäljennökset kirjanpidosta ja / tai tiliotteista sen todentamiseksi miten myynti ja kustannukset ovat kuukausitasolla kehittyneet 2020
- Verovelkatodistus. Todistus tarvitaan kaikilta, vaikka ei olisikaan maksamattomia veroja. Jos verovelkaa on ja verovelkatodistuksessa ei ole mainintaa voimassa olevasta maksujärjestelystä, liitä myös Verohallinnon hyväksymä maksusuunnitelma hakemukseen.
Mikäli aiot hakea yksinyrittäjätukea, suosittelemme pyytämään tarvittavat liitteet kirjanpitäjältä jo ennakkoon. Yrittäjän täytyy hakiessaan vakuuttaa, että tiedot ovat oikeita. Jos yrittäjä tekee kirjanpidon itse, tietojen ei tarvitse olla kirjanpitäjän oikeaksi todistamia, mutta yrittäjän tulee vakuuttaa ne oikeiksi.
TUKIHAKEMUKSEN LÄHETTÄMINEN
1. Mene www.tukialusta.fi sivuston etusivulle.
2. Klikkaa YTJ -rekisterin mukaisen yrityksesi kotikunnan vaakunaa etusivun alareunassa.
3. Tutustu vielä avustukseen tai hakulomakkeen täyttämiseen
4. Tukialusta.fi:n etusivulta voit vielä tarkistaa ”Kysymyksiä ja vastauksia lomakkeen täytöstä” -osio
5. Paina oman kuntasi sivuilla olevaa JÄTÄ HAKEMUS TÄSTÄ -painiketta
TUKIHAKEMUSTEN KÄSITTELY
Heti hakemuksen lähettämisen jälkeen saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistuksen hakemuksen vastaanottamisesta ja mahdollisen palautekyselyn, johon sinun toivotaan vastaavan. Ellet saa kyseistä sähköpostia, ole yhteydessä oman kuntasi yhteyshenkilöön, sillä voi olla, että jättämässäsi sähköpostiosoitteessa oli virhe.
Käsittelyjärjestelmää käyttävät kunnat arvioivat saapuneet hakemukset hakemusten vastaanottojärjestyksessä. Kunnat pyrkivät tekemään päätöksiä mahdollisimman pikaisesti.
Päätöksenteon jälkeen saat sähköpostiisi tiedon päätöksestä sekä mahdollisesti uuden palautekyselyn. Myönteisen päätöksen saaneiden tukihakemus siirtyy automaattisesti maksatukseen hakemuksessa antamallesi pankkitilille.