Yksinyrittäjän korona-avustus
Rahoitus on tarkoitettu päätoimisille yksinyrittäjille, joiden taloudelliseen tilanteeseen koronaepidemia on vaikuttanut merkittävästi.
Kenelle tukea voidaan myöntää?
Rahoitus on tarkoitettu yksinyrittäjille, joiden taloudelliseen tilanteeseen koronaepidemia on vaikuttanut merkittävästi.
Kenelle tukea ei voida myöntää?
Rahoitus on tarkoitettu päätoimisille yksinyrittäjille, joiden taloudelliseen tilanteeseen koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi. Tukea ei voida myöntää:
- Jos yritys/liiketoiminta on ollut kannattamatonta jo ennen korona-kriisiä, ei tukea voida myöntää.
- Jos yrityksellä on maksamattomia verovelkoja, eikä niistä ole tehty verottajan kanssa maksusuunnitelmaa.
Kuinka paljon tukea voi saada ja mihin sitä voi käyttää?
Avustus on 2000€ suuruinen ja se maksetaan yhden kerran. Avustusta voi käyttää yksinyrittäjän laskennallisiin, yritystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin, kuten:
- yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannukset sekä
- kirjanpito- ja muut toimistomenot.
Kertamaksua myönnettäessä yritystoiminnasta aiheutuneena kustannuksena ei pidetä yrittäjän itselleen nostamaa palkkaa.
Miten tukea haetaan?
Tukea haetaan yrityksen kotipaikan kunnasta ja tällä sivustolla on jokaiselle Pirkanmaan kunnalle oma hakusivu. Tutustu hakuohjeisiin ja hanki tarvittavat liitteet valmiiksi ennen kuin alat täyttää hakulomaketta.
Hanki avustushakemuksen liitteiksi tarvittavat asiakirjat sähköisessä muodossa. Jos sinulla on ne vain paperisina, ota niistä riittävän hyvälaatuiset valokuvat ja laita ne hakemukseen liitteiksi.
Pakollisia liitteitä hakemukseen ovat:
- Tilinpäätös vuodelta 2019 TAI veroilmoitus vuodelta 2019 (tai viimeisin)
- Kirjanpidon tulosteet (ns. kausituloste) ja/tai tiliotteet keväältä 2020, sen todentamiseksi miten myynti ja kustannukset ovat kehittyneet
- Verovelkatodistus OMA-veropalvelusta: Katso ohjeet tästä. Jos sinulla on verovelkaa, pyydä todistus verovelkojen maksusuunnitelmasta. Jos sinulla ei ole maksusuunnitelmaa, ota yhtettä Verohallintoon sen tekemiseksi
Lisäksi voit tehdä seuraavat toimet ennen hakemuksen jättämistä:
- Ota valmiiksi YEL-vakuutusnumerosi. Jos sinulla ei ole YEL-vakuutusta, osoita muulla tavoin, että sinulla on ollut 20 000€ vuosittainen yrittäjätulo.
- Mikäli olet vasta hiljattain aloittanut yritystoiminnan, arvioi olisitko saavuttanut 20 000€n tulot vuoden aikana.
- Jos sinulle on myönnetty de minimis -tukea, listaa saamasi tuet jo valmiiksi. Jos et tiedä onko sinulle myönnetty tätä tukea, niin silloin todennäköisesti ei. De Minimis -tukia ovat esimerkiksi palkkatuki, starttiraha ja erilaiset Business Finlandin ja ELY-keskuksen tuet ja avustukset.
- Tarkista yrityksesi kotikunta YTJ-tietojärjestelmästä osoitteesta www.ytj.fi , jotta haet tukea oikeasta kunnasta ja kirjaat sen varmasti oikein hakemukseen. Tarkista samalla yrityksesi päätoimiala.
- Muotoile jo valmiiksi pari lyhyttä ajatusta aiheista: Mihin kuluihin aiot liiketoiminnassasi 2000€ käyttää ja vakauttaa toiminnan? Miten koronaepidemia on vaikuttanut liiketoimintaasi? Huomaa, että avustus on tarkoitettu esimerkiksi yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannuksiin sekä kirjanpito- ja toimistomenoihin. Yrittäjän itselleen nostamaa palkkaa ei lueta kustannuksiin, mutta kaikkiin muihin kustannuksiin tukea voidaan käyttää.
- Mikäli yrityksen tulot vähenevät koronaepidemiasta johtuen merkittävästi vasta esim. kuukauden päästä, voit hakea avustusta aina 30.9.2020 saakka.